Lönndörrsfjällen 1999

Detta är en liten bildberättelse från turen upp till Lönndörrsfjällen, som skedde i slutet på Augusti 1999. Vi var fem grabbar som knycklade in oss i en klart överlastad Volvo S70. Som tur var hade vi tillgång till en takbox, och vi lyckades få med oss varenda liten pinal.

Ungefär halvvägs så stannade vi och fikade i Sälen. Hyfsat fint väder, man kunde sitta ute iallafall.
Efter fikat fortsatte färden, och vi kom så småningom fram till Flatruet, Sveriges högst belägna landsväg. Ulf har intagit modell-posen. Det är lite skillnad i klädval. Ulf i shorts och Martin hulkande vid stenen i full mundering...
Ju längre vi körde desto sämre verkade vädret bli. Vägarna var väl inte heller de bästa som jag färdats på...
Här har vi äntligen kommit fram till Tossåsen där vi lämnade bilen för att fortsätta till fots. Härifrån gick vi till Kroktjärnarna där vi tältade första natten.
Första morgonen. Mulet och regn i luften. Här sitter Johan och Martin och käkar frukost.
Efter frukosten var det dags att orientera oss lite för att lägga upp dagens rutt. Bakom höjden kan man se våra tält, och sjön i bakgrunden är samma som på nästa bild.
Detta är utsikten från vårt dass! Den är helt okej eller hur? Dessutom så var det en perfekt gren från en björk som hängde ner, precis i lagom höjd...
Här har vi trampat på en (kort) bit på vår väg mot Lönndörrspasset och stugan som skulle finas där. Naturen är väldigt platt vilket kanske framgår av bilden.
Lunchdags.
Staxen hittade vindskydd.
När vi kommit fram till stugan skulle givetvis passet utforskas. Att trampa på uppför tar på krafterna, så en liten vilopaus skadar inte.
Inne i stugan i Lönndörrspasset. Här hade vi sällskap av två herrar från hufvudstaden, med vilka Martin delade stugan medan vi andra höll på att blåsa bort i tälten utanför.
Rena rama Autobahn. Dalgången var i princip helt platt och dessutom väldigt rak, vilket gjorde att man fick bra sikt framåt och kunde se mötande på långt håll.
Staxen ser ut över vidderna...
Här var det inte Kalle, han hade redan passerat, utan här var det Johan, Johan, Johan, Johaann på spången.
Framme vid Lönndörrsstugan. En av de få bilderna på oss alla samlade.
Stugvärden vi Lönndörrsstugan.
Tältplatsen vid bäcken. Helt perfekt plats som gjord att tälta på. Hyfsat platt, vissa knorrade lite, med vatten alldeles inpå. Dessutom en redan iordninggjord eldplats. Denna plats fick vi tips om av stugvärden. Tack Ulla.
På väg mot "Pyramiderna" passerade vi denna bergskreva med tillhörande sjö. Kortet är lite knepigt taget, snett uppifrån, men egentligen var det färgerna jag var ute efter.

Andra morgonen vid bäcken. Från början var det tänkt att vi skulle fortsätta från denna plats redan dagen innan, men det var så fint att vi stannade en natt till.
Stugorna på bilden är Lönndörrsstugan och mittemellan de två sjöarna var det vi hade våran tältplats.

Pinnkåta på vår "genväg" mot Dörrsjön.
Stugan vid Dörrsjön. Denna stuga var klart bättre än den vid Lönndörrspasset. Fräschare och framför allt större. Här har dimman börjat komma.
Dimma, här såg vi inte mycket vilket gjorde det svårt att orientera sig vilket vi fick lära oss den svåra vägen.