Kebnekaise 1998

Detta är ett litet bildkollage av fjällvandringen i Kebnekaise fjällen i början av augusti 1998. Med på resan var förutom undertecknad, Patrick "Ossian", Ulf och Nicklas.

( Klicka på bilderna för större storlek )

(3/8) På morgonen efter första nattens läger. Efter bilresan upp som tog längre tid än väntat, bland annat på grund av att vi tog en avstickare till Björkliden, så var vi äntligen framme vid Nikkaluokta. Då klockan var rätt mycket gick vi bara några kilometer mot Kebne innan vi slog läger för natten.

Detta är från en av de raster vi tog på vägen mot Kebne. Vi hittade en perfekt sluttning mot en bäck, solen sken..det kunde inte bli bättre.

Detta är sista bron innan man kommer till Fjällstationen. Om jag kommer ihåg rätt så är det Ulf och Patrick som syns på bild.

Här har gossarna radat upp sig. Från vänster: Ossian, Ulf och Niklas. Detta var på väg mot tältplatsen, några hundra meter öster om fjällstationen.

(4/8)Varför Ossian var på detta glada humör har jag ingen aning om, då det regnade och var allmänt kallt, men hursomhelst så är detta på vägen upp mot toppen.

Detta är på Björlings glaciär, när vi till slut efter många om och men hade hittat rätt. Men det är en annan historia. Här var det fortfarande ganska fint väder, men kolla in molnen i bakgrunden.

Äntligen uppe på toppen, och min kära vandringsstav har jag med mig. Men det var en pärs, repen var såphala och samma sak var det med stenarna. Men upp kom vi. Dock var nedfärden nästan värre. Regnkläder har inte den bästa friktionen mot snö och det var ganska brant på sina ställen.

Detta är på väg ner från toppen. Nicklas är det som skymtar till på bilden. Till höger var det en "pulkbacke" med en högst olämplig fallhöjd!!! (Jag hade ju som sagt regnkläder)

(5/8) Äventyret slut. Vi är på väg hem, och jag och Ulf posserar för en sista bild med fjällstationen i bakgrunden.